سرفصل های اصلی مقاله:
ابتدا به بررسی این موضوع میپردازیم که:
از دو دهه قبل دیجیتال مارکتینگ بهعنوان یکی از زیرمجموعههای اصلی بازاریابی و تبلیغات فعالیت خود را آغاز کرده و تا به امروز دستخوش تحولات بسیاری شده است.
حتماً نیل پتیل (Neil Patel ) یکی از معروفترین دیجیتال مارکتر های مطرح دنیا را میشناسید پاسخی که نیل پتیل به سؤال دیجیتال مارکتینگ چیست میدهد این است که:
" دیجیتال مارکتینگ عبارت است از هرگونه بازاریابی و تبلیغات که بر بستر آنلاین و از طریق اینترنت صورت میگیرد و به فروش محصول منتهی میشود"
امروزه با توسعه تکنولوژی و همهگیر شدن استفاده از موبایل و وبسرویسهای اینترنتی نیاز به دیده شدن کسبوکار در بستر اینترنت بیش از گذشته احساس میشود. بنابراین شرکت و فروشگاهی موفقتر است که علاوه بر بازار سنتی، در بازار آنلاین نیز شناختهشده است.
دیجیتال مارکتینگ آنلاین همانطور که از اسمش پیداست با استفاده از انواع ابزارهای آنلاین و تحت شبکه صورت میگیرد و مخاطبان آنکسانی هستند که اغلب در اینترنت و شبکههای اجتماعی فعالیت دارند.
دیجیتال مارکتینگ آفلاین به معنای تبلیغاتی است که خارج از حوزه اینترنتی صورت میگیرد و عموم کاربرانی را شامل میشود که هنوز خارج از دنیای وب فعالیت میکنند.
دیجیتال مارکتینگ آفلاین شامل استفاده از رسانههای اجتماعی عمومی مانند رادیو، تلویزیون، بیلبورد تبلیغاتی و... میباشد البته استفاده از بازاریابیهای محیطی یا معرفی از طریق اشخاصی که قبلاً از محصولات یا خدمات یک شرکت بهره بردهاند نیز جزو مواردی است که در دیجیتال مارکتینگ آفلاین از آن استفاده میکنند.
شاید مقایسهی این دو نوع دیجیتال مارکتینگ مقایسهی مناسبی نباشد زیرا هر یک از این فعالیتها اگر بهدرستی و در مکان و زمان مناسبی صورت بگیرد باعث افزایش چشمگیر فروش و یا معرفی وبسایت میگردد.
بهطور مثال بیلبوردهای الکترونیکی تبلیغاتی که گاها در خیابان یا مکانهای عمومی مشاهده میکنید تلفیقی از دیجیتال مارکتینگ آنلاین و آفلاین است که بهخوبی کنار یکدیگر قرارگرفته و سبب جلبتوجه مخاطب میگردد.
با توجه به موارد گفتهشده بازاریابی آفلاین به سه دستهی اصلیتر تقسیم میشود:
هر فعالیت تبلیغاتی و بازاریابی اگر بهصورت هدفمند و با انتخاب یک بازار مناسب برای تبلیغات صورت نگیرد بینتیجه خواهد بود.
یکی از مشکلاتی که دیجیتال مارکتینگ آفلاین دارد این است که نمیتوانید یک گروه از مخاطبان خاص خود را انتخاب کرده و صرفاً برای همان گروه تبلیغات و مارکتینگ را انجام دهید.
این مورد بهخصوص در تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی محسوس است.
درواقع هرگونه تبلیغ و اقدامی جهت معرفی هرچه بیشتر و بهتر محصولات یا خدمات که با استفاده از ابزارهای آنلاین صورت بگیرد دیجیتال مارکتینگ آنلاین نام دارد.
در این نوع از دیجیتال مارکتینگ امکان برقراری ارتباط بیشتر و بهتر با کاربران فراهم است به این معنا که شما با توجه به جامعه هدف خود اقدام به تبلیغ و معرفی محصول یا خدمات میکنید.
مهمترین مزیت دیجیتال مارکتینگ آنلاین این است که با تعریف کمپینهای تبلیغی و بررسی آمار هر یک میتوانید تبلیغات هدفمندتر و بهینهتری انجام دهید و از هدر رفتن منابع مالی و زمانی خود جلوگیری کنید.
دیجیتال مارکتینگ آنلاین و اصولی در درازمدت سبب کاهش هزینهها، بازدهی بیشتر و افزایش فروش میشود.
یکی از مهمترین خدمات دیجیتال مارکتینگ ، ایمیل مارکتینگ است. درست است که مدتزمان زیادی از ارسال اولین ایمیلها توسط شرکتهای تبلیغاتی گذشته و امروزه تعداد کسانی که هرروز ایمیل خود را چک میکنند کاهشیافته است.
اما هم چنان بخش عظیمی از هزینههای مربوط به بخش دیجیتال مارکتینگ شامل فعالیتهایی است که از طریق ایمیل صورت میگیرد.
جالب است بدانید ایمیل مارکتینگ دارای بالاترین نرخ بازگشت کاربران را بین سایر روشهای مارکتینگ داراست.
در بازاریابی ویدیو یا همان ویدیو مارکتینگ از یک ویدیو یا فیلم برای معرفی بیشتر و تبلیغات استفاده میکنند.
امروزه با توجه به آپدیتهای جدید گوگل و بررسی رفتار کاربران تمایل به استفاده از ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی یا آموزشی افزایشیافته است.
البته یکی از دلایلی که کسبوکارهای کمتری به سراغ ویدیو مارکتینگ میروند این است که تهیهی یک تیزر تبلیغاتی یا یک ویدیو با حداقل برگ خریدهای مدنظر کار نسبتاً پرهزینهای برای بخش تبلیغات و مارکتینگ یک شرکت بهحساب میآید.
اما جای نگرانی نیست آژانس دیجیتال مارکتینگ ویرا کلیهی امور دیجیتال مارکتینگ شمارا با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت انجام خواهد پس نگران هزینهها نباشید کافی است بودجه موردنظر خود را اعلام کنید تا برحسب موقعیت و شرایط شما پلن مناسبتان را معرفی کنیم.
کاربرد اصلی ویدیو مارکتینگ چیست ؟
ویدیو مارکتینگ امروز برای برخی موارد خاص صورت میگیرد. این موارد شامل :
شاید تابهحال کلمهی رپورتاژ یا ریپورتاژ آگهی به گوشتان نخورده باشد، ریپوتاژ آگهی عبارت است از متنی مرتبط با کسبوکار یا محصول شما که دارای تعدادی لینک از وبسایت شماست و با قرار دادن آن در وبسایتهای معتبر و پربازدید میتوانید دیده شدن بیشتر سایت و محصول خود کمک کنید.
تبلیغات کلیکی یا همان cost per click شما به ازای تعداد کاربرانی که روی بنر شما کلیک کردهاند هزینه پرداخت میکنید.در این روش هرچقدر تعداد کلیک شما بالا باشد هزینهی بیشتر برای شما لحاظ خواهد شد.
البته تعیین این مقدار کاملاً به کارفرما بستگی دارد و با توجه به تعداد کلیکی است که روی یک بنر دریافت خواهید کرد.
پوش نوتیفیکیشن ها پیامهایی شبیه به پیام کوتاه هستند با این تفاوت که قرار دادن تصویر یا متن در آنها امکانپذیر است. و مخاطبین بهراحتی میتوانند از طریق این پوش نوتیفیکیشن تا وارد سایت یا اپلیکیشن شما شوند.
روزانه میلیونها پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی برای کاربران مختلف در سراسر دنیا ارسال میشود. میتوانید از بسترهای مختلف ارسال پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید و تعامل خود را با کاربران افزایش دهید.
آژانس دیجیتال مارکتینگ ویرا در تلاش است تا با ارائه انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ حرفهای متناسب با بودجه و نیاز شما تجربهی یک همکاری سودمند را برایتان به ارمغان بیاورد.
کافی است برای مشاوره رایگان با کارشناسان ویرا در تماس باشید تا بتوانید بهترین پکیج دیجیتال مارکتینگ متناسب با کسبوکار خود را درخواست کنید.
سیستم مدیریت (محتواContent Management System) که به اختصار CMS هم گفته می شود، درواقع یک نوع سیستم نرمافزاری است که با این سیستم میتوان محتوای سایت را مدیریت کرد. این مدیریت محتوا میتواند شامل انتشار، ویرایش، حذف دادهها و... باشد. بهطورکلی میتوان سیستم مدیریت محتوا را به دو دستهی نرم افزار مدیریت محتوا(cms) و نرم افزار تحویل محتوا (cda) تقسیم کرد. با استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای به وجود آوردن یک وبسایت ساده نیازی نیست که برنامهنویسی بلد باشید و یا حتی نیازی به آشنایی با زبان برنامهنویسی html نیست.
طراحی و پیادهسازی سایت بهصورت اختصاصی زمان زیادی میبرد این زمان میتواند حتی ماهها طول بکشد اما در cms به این صورت نیست چون این سیستم از پیش طراحیشده است و با قرار دادن اطلاعات سایتتان در کمتر از دو هفته میتوانید سایتتان را طراحی نمایید با این کار در زمان خود صرفهجویی میکنید. در سیستم مدیریت محتوا هزینههای طراحی و پیادهسازی سایت کاهش مییابد زیرا یک سیستم مدیریت محتوای حرفهای تمامی نیازهای مشتریان خود را در نظر میگیرد و با توجه به درخواستهای مشتری، سایت خواستهشده را از طریق نسخهای از یک وبسایت طراحیشده توسط این سیستم بر روی وب قرار میدهد که طراحی و پیادهسازی سایت نیازی به برنامهنویسی ندارد همین امر باعث میشود تا هزینهها کاهش پیدا کند.
در سایتهای اختصاصی، طراحی سایت معمولاً یکبار با توجه به نیازهای مشتری صورت میگیرد و برای افراد دیگر کاربردی ندارد. زمانی که گروه طراحی سایت اختصاصی از پشتیبانی سایت دست کشید هیچ سایت دیگری نمیتواند سایتی را که کس دیگری نوشته است را پشتیبانی نماید اما در سیستم مدیریت محتوا این پشتیبانی انجام میشود و مطمئنتر از سایتهای اختصاصی عملی می کنند. بنابراین این شرکتهاباید پشتیبانی کاملتری از سیستمهای مدیریت محتوای خود به انجام برسانند تا بتوانند در این بازار پر رقیب دوام بیاورند.
سیستمهای cms بسیار انعطافپذیرتر از وبسایتهای اختصاصی هستند. گروههای تحلیل یک سیستم cms باید انواع وبسایتهایی که قابلراهاندازی اند را با نرمافزار در نظر بگیرند و برای آنها راهحلهایی پیشنهاد نمایند که با ترکیب قابلیتهای نرمافزار بتوان در زمان پیادهسازی وبسایت، سایت را پیادهسازی نمود.
بدون نیاز داشتن بهدانش فنی و یا اطلاعات تخصصی میتوان در سیستم مدیریت محتوا ، محتوا تولید کرد که پیادهسازی این سیستم بسیار ساده و کاربردی است. همچنین این سیستم میتواند به شما امکان مدیریت ساختار صفحات و کپی کردن مطالب را امکانپذیر کرده است .
Cmsها محیط طراحی بر وب را نیز پشتیبانی میکند و میتواند مطالب سایت و مدیریت محتوا را نیز از راه دور مدیریت نماید. یکی از دلایل محبوبیتها CMS مکانیسم ساده برای واردکردن محتوای سایت و نگهداری ساده ی آن است.
تمامی مطالب و صفحههای مرتبطی که در این سیستم وارد میشود ، در هستهی مرکزی این سیستم ذخیره میگردد. این ذخیرهسازی باعث ایجاد ویژگیهای کاربردی میشود که در زیر به آن میپردازیم :
تغییرات اعمالشده را در کلیهی صفحات توسط کارمندان ردیابی میکند، دسترسی کاربران به صفحات خاص را محدود مینماید، منابع اطلاعاتی موجود و سیستمهای it را نیز یکپارچه مینماید. سیستم مدیریت محتوا زمانی که صفحهای ایجاد میشود آن صفحه را بهصورت خودکار به قسمت مدیریت ارسال مینماید که مدیر باید آن را تائید کند.
زمانی که تائید نهایی محتوا انجام شد شما میتوانید زمان انتشار آن را تنظیم نمایید . این سیستم دارای موتورهای انتشار قوی است که این موتورها در زمان انتشار مطالب در سایت باعث میشود که لایهها و صفحههای سایت را مدیریت نمایید.
با توجه به متعدد بودن طراحیها، CMS امکان ایجاد و تغییر ظاهر صفحات سایت را بهراحتی مطابق سلیقه شما فراهم میکند. درواقع شما تصمیم میگیرید که کدام مطلب در کدام بخش سایت به نمایش گذاشته شود.
درنتیجه CMS، بهصورت کاملاً خودکار انتشار مطالب را در سایت به عهده گرفته و کافی است شما تنها روی مطالب سایت تمرکز کرده و سپس مطالب را در جایگاه خود در سایت بارگذاری خواهید نمود.
یکی دیگر از ویژگیهای این سیستم برای بالا بردن تأثیرگذاری سایت و کیفیت آن، نمایش مطالب در سایت میباشد. سیستمهای مدیریت محتوا امکان نمایش سایت را بهمرورگرهای مختلف میدهد زیرا این سیستم طوری طراحیشده است که تمامی مرورگرها را پشتیبانی میکند و این سیستم امکان داشتن سایت پویا را نیز فراهم میکند.